|
In de 17e en 18e eeuw hadden de schoolmeesters een grote vrijheid om de straffen zelf te bepalen.
Ze moesten daarbij echter niet te ver gaan. Dat zoiets wel eens
gebeurde valt op te maken uit het boek van Valcooch die waarschuwt kinderen niet
tot bloedens toe te slaan.
"Weest coel ghesint, niet hittigh van gemoeden,
U instrumenten sullen slechts wesen plack en roeden".
Ook in allerlei verordeningen vind je deze waarschuwing terug en op het hoofd slaan
was ook niet slim: "alsoo men bevindt dat door het slaen der kinderen aen 't hooft
veel ongemacken komen te ontstaen". Zo'n opmerking maakt duidelijk dat er op dit
gebied dus wel eens wat voorviel. Ook vertelt Valcooch zijn lezers streng maar
tevens vaderlijk te zijn. Je moet vooral kinderen die pas op school komen zacht
behandelen. Maak eerst maar wat grapjes, zie wat door de vingers en begin na een
paar maanden pas met "sachte hantplacxkens" en "propere graauwen". Tevens
signaleert de schrijver slapheid in de opvoeding bij de ouders: "men straft haer niet,
men spaert haer billekens", en dat was op school goed te merken! Is er iets nieuws
onder de zon vandaag de dag?
Een meester moest 'ontzachlijk' zijn, dat wil zeggen: gezag hebben, maar tegelijk
spaarzaam gebruik maken van plak en roede.
Zelfs Jacob Cats vond ook dat het kinderleven niet alleen maar aardigheid hoefde te
bevatten. Vader Cats had daar zelfs medische redenen voor:
"Het is de kinders goet, indien se matigh schreyen,
Want (naer de kunste leert) als iemant tranen krijt,
Soo wort het vochtigh breyn sijn quade dampen quijt;
De maghe wort verwermt, en al de taye fluymen,
Die worden even dan gedwongen op te ruymen,
De milte doet haer op, al isse schoon verstopt;
Ghij, maeckt dan dat het kint geen tranen op en kropt."
Conclusie: een pak op de broek en even goed huilen zijn geen verkeerde zaken!
De tuchtigingen die men op school moest ondergaan konden nog wel eens
verschillen: er waren handplakken die voorzien waren van koperdraad en scherpe
puntjes om het effect te verhogen. Niet alleen de roede werd gehanteerd, sommige
instituten hielden er riemen op na en ook bullepezen werden ingezet. Soms was er
zelfs een geselpaal. Ook mocht men soms plaats nemen op een kussen waaruit
spelden met de scherpe punt naar boven staken, of liet men deugnieten in een zak
uit het raam bengelen met een prop in de mond om te voorkomen dat men gestoord
werd door het gekrijs van het slachtoffer.
|
|
» MEDIA

houtsnede meer overzicht in de klas « openen


tekening schoolmeesters- lessenaar « openen


foto een klas na de schoolhervorming « openen


tekening de roe hangt klaar « openen


foto de ongeluksvogel « openen

|