|
Hoe wordt de steeds mondiger en veeleisender wordende leerling in toom gehouden en daarbij tot een zelfstandig werkend wezen gevormd?
Hoe weet een leerling waar hij zich op school aan te houden heeft? En, nog belangrijker, hoe voelt hij dat (al of niet op zijn klompen) aan? Natuurlijk spelen milieu (de situatie thuis, de opvoeding die hij genoten heeft, de invloed van de ouders) een belangrijke rol.
Dit hoofdstuk is verdeeld in verschillende onderdelen:
- reglementen
: Een helder en duidelijk schoolreglement, waarin de belangrijkste gedragsregels te vinden zijn, kan ook een bijdrage leveren aan goed gedrag op school. Dat je daarbij ook kunt overdrijven, vind je hier.
- respect
: In scholen waar discipline heerst, blijkt respect de voedingsbodem. Als leerkrachten duidelijk geen respect hebben voor hun leerlingen, hoe kunnen ze dan respect terug verwachten?
- grensverkeer
: Uit recente cijfers van de onderwijsbonden blijkt dat steeds meer ouders uit Nederland hun kroost naar Belgische scholen sturen.
- als de school er niet meer uit kan komen
: Leerlingen kunnen door hun gedrag het iedereen op school behoorlijk moeilijk maken: klasgenoten, docenten en zeker niet op de laatste plaats zijzelf kunnen dan dringend toe zijn aan extra aandacht, aan een adempauze, een "time-out"die hen langere of kortere tijd uit de gespannen situatie op school weg haalt.
|
|
» UITSPRAAK
"Ieder onderwijzer moet eerbied voor zijn leerlingen koesteren, alleen dan kan hij de aan zijn zorgen toevertrouwde kinderen goed opvoeden."

|