|
Leerlingen kunnen door hun gedrag het iedereen op school behoorlijk moeilijk maken: klasgenoten, docenten en zeker niet op de laatste plaats hunzelf. Zij kunnen dan dringend toe zijn aan extra aandacht, aan een adempauze, een "time-out"die hen langere of kortere tijd uit de gespannen situatie op school weg haalt.
Er kunnen allerlei oorzaken zijn: aangeboren druk gedrag (ADHD), notoir spijbelgedrag, problemen met cultuurverschillen bij allochtone leerlingen, en nog veel meer.
Een aantal van deze mogelijkheden, de doelgroepen en de resultaten vind je in onderstaande stukjes besproken.
Lees verder over:
- glen millsschool
: deze school in Wezep probeert met ijzeren discipline en een hiërarchisch systeem criminele jongeren weer op het rechte pad te krijgen. Deze school is ontstaan vanuit een Amerikaans initiatief en richt zich met name op jongeren die groepsgewijs "criminele activiteiten" ondernemen.
- het bastaproject
: het Haagse Bastaproject wordt wegens succes daar waarschijnlijk binnenkort landelijk ingevoerd. "Het laatste redmiddel voor de hardnekkige spijbelaar", opgezet door het Leger des Heils.
- traject 52.01
: Risicoleerlingen die dreigen "weg te glijden" worden tijdelijk geplaatst in een time-outvoorziening van een samenwerkingsverband tussen scholen in Midden-Limburg-Oost op een locatie buiten de reguliere school. Er is een pilot aangevraagd bij het ministerie.
- farouk benaïssa
: De Marokkaanse orthopedagoog Farouk Benaïssa is verbonden aan een Onderwijs Begeleidingsdienst in Noord-Brabant en begeleidt leerlingen op diverse havo- en vmboscholen in deze regio. Marokkaanse deugnieten met leer- en gedrags- problemen op deze scholen komen bij hem terecht en worden door hem weer op het goede spoor gezet.
|
|
» FOTO

Als de school er niet meer uit kan komen ...

|