|
... straf voorkomen en nog grotere kunst. Er zijn begenadigde docenten die nooit straf hoeven te geven. Zij verwerven respect en gezag haast vanzelf door hun ervaring,hun sterke persoonlijkheid en hun 'lerareninstinct', en dat blijkt vaak generaties leerlingen lang door te werken.
In deze sectie: tips en raadgevingen voor beginnende docenten. Voor leerlingen is dit hoofdstuk van "Strafwerk(t)!?" een mogelijkheid om te zien hoe docenten tegen een klas aan (kunnen) kijken.
"Straffen is een kunst..." is verdeeld in verschillende onderdelen:
- de docent
: Voor de beginnende docent blijkt het best lastig om in de omgang met zijn leerlingen een juist evenwicht te bepalen en vaak kost het jaren om daarin te slagen, of lukt het zelfs nooit...
- tips voor beginnende docenten
: Hier enkele tips die wellicht bijdragen tot een plezierig wederzijds contact zonder al te veel strafwerk, tussen leerling en beginnend docent.
- verhalen
: Papier is geduldig en de harde werkelijkheid van de alledaagse praktijk geeft soms een ander beeld dan de hierboven geschetste idealen en spelregels! Misschien zou het anders ook wel een beetje saai worden...
- weerstand roept weerstand op
: De kunst is niet naar elkaars boze gezicht te blijven kijken maar naar het gezicht achter het gezicht. Want achter weerstand gaan vaak angsten en belangen schuil.
|
|
» ENKELE TIPS
Voor beginnende docenten:
Bedenk dat niet elke opmerking van een leerling een belediging is. Vaak komt zoiets voort uit impulsiviteit en onbedachtzaamheid.
Wees nooit grof of érg sarcastisch, probeer altijd de meest wijze te zijn. "Speel" boosheid en behoud steeds de eigen waardigheid.
Meer tips: klik hier.

|