Hier enkele tips die wellicht bijdragen tot een plezierig wederzijds contact zonder al te veel strafwerk, tussen leerling en beginnend docent.


  • Wees duidelijk en consequent in de regels waaraan docent en leerling zich te houden hebben, en maak daar in de eerste lessen duidelijke afspraken over, waaraan je later zo nodig, eventueel aan kunt refereren.
  • Stel elke les voor jezelf vast, welke lesdoelen je wilt behalen, en richt de leerlingen daarop. Houd ze aan het werk en pas de leermiddelen die je ten dienste staan op adequate wijze toe: gebruik de video bijvoorbeeld nooit als "automatische piloot".
  • Treed op een, bij jouw persoonlijkheid passende, zelfverzekerde wijze op. Bereid je lessen terdege voor en anticipeer op mogelijke vragen en problemen: weet je weetjes.
  • Bedenk dat niet elke opmerking van een leerling een belediging is. Vaak komt zoiets voort uit impulsiviteit en onbedachtzaamheid.
  • Onderhoud direct psychisch contact met de leerlingen: wees bij het binnenkomen aanwezig in het lokaal, ontvang ze aan de deur en wees vriendelijk op een zakelijke manier. Ken je leerlingen, noem ze bij de voornaam en prijs als er te prijzen valt.
  • Bewaar anderzijds de noodzakelijke psychologische afstand: wees niet te "popi", vooral niet in het begin en wijs de leerling zijn plaats, als hij de grens overschrijdt, als het even kan op humoristische wijze.
  • Schenk meteen aandacht aan inbreuken op de orde, refereer aan eerdere afspraken en doe zeker niet of je niets gezien hebt. Het bepalen van de grens tussen ernstig en licht, tussen "erop springen" en "door de vingers zien", vereist ervaring. Probeer bij correctie de juiste gradatie en toon te treffen: kun je het laten bij een corrigerende blik, een mondelinge opmerking, of geef je straf en in welke mate?
  • Wees nooit grof of érg sarcastisch, probeer altijd de meest wijze te zijn. "Speel" boosheid en behoud steeds de eigen waardigheid.
  • Goed en correct gedrag is de plicht van elke leerling en dient niet om de docent te behagen: elk schoolreglement zal dat bevestigen! Bij de docent mag er nooit voor leerlingen merkbare correlatie bestaan tussen goed leerlingengedrag en goed humeur.
  • Merk je dat je écht boos wordt op een leerling, neem dan jezelf en de leerling in bescherming door hem naar de conrector te sturen. Beschouw dit als een uiterste sanctie, maar aarzel niet als het nodig is.
"Als de leraar oog heeft voor het feit dat elke vernieuwing van maatschappelijke en sociale structuren moet uitgaan van het conflict, zal hij afwijkend gedrag niet met "ongezond" gelijk stellen, maar positief weten te waarderen, wanneer het een diepere bedoeling heeft, dan het botweg verstoren van de orde".

Uit: A.M.P.Knoers, Algemene onderwijskunde voor het voortgezet onderwijs.

 
»  MEDIA 


klik hier om dit item te openen
tekening
de heilige cassianus
« openen